Wstydliwy temat, o którym warto mówić…

Home » Artykuły » Wstydliwy temat, o którym warto mówić…
wysiłkowe nietrzymanie moczu ćwiczenia

wysiłkowe nietrzymanie moczu ćwiczeniaCiąża a praca mięśni dna miednicy

Niejednokrotnie nieprawidłowa praca dna miednicy może być przyczyną bardzo powszechnego problemu wśród coraz większej liczby kobiet (również mężczyzn), a mianowicie wysiłkowe nietrzymanie moczu (WNM). Jego objawy nasilają się podczas kaszlu, kichania, biegania, śmiechu i nagłej pionizacji. Przyczyną jest uszkodzenie struktur nerwowo – mięśniowych dna miednicy.

Ciąża może znacznie wpłynąć na ich pracę, dlatego warto jest ćwiczyć ten rodzaj mięśni codziennie, aby zapobiec objawom, które mogą pojawić się dopiero po porodzie.
W trakcie ciąży mięśnie dna miednicy rozluźniają się, a w miarę powiększającej się macicy mogą znacznie się osłabić. Ich trenowanie jest bardzo istotne.

Wysiłkowe nietrzymanie moczu – ćwiczenia

Poniższe ćwiczenia – wykonywane po porodzie – zapobiegną nieprzyjemnym dolegliwościom (nietrzymanie moczu) jednocześnie przeciwdziałając obniżaniu się narządów rodnych.

Jeśli masz problem z lokalizacją tych mięśni spróbuj podczas oddawania moczu zatrzymać na chwilkę strugę moczu. UWAGA – nie traktuj tego jako ćwiczenia, gdyż może to zaburzyć naturalną pracę układu moczowo – płciowego.

Jest kilka teorii dotyczących pracy mięśni dna miednicy, przy czym ważne jest to, aby podczas trenowania nie zaciskać i nie rozluźniać ich zbyt szybko. Staraj się lekko zaciskać i rozluźniać mięśnie, wolno i rytmicznie (ok. 10 powtórzeń 4 razy dziennie).

Innym sposobem jest tzw. „winda”, jednak ćwiczenie to wymaga pewnego skupienia, a najlepiej je wykonać leżąc na plecach.

Wykonując to ćwiczenie trzeba sobie wyobrazić, że dno miednicy to winda, której praca zaczyna się już na parterze. Najpierw „windą” wyjeżdżamy na 1 piętro angażując mięśnie dna miednicy i płynnym ruchem zjeżdżamy do parteru. Z kolejnym powtórzeniem wyjeżdżamy o jedno piętro wyżej, aż dojedziemy do 10-tego. Jeśli poczujemy, że mięśnie krocza są zbyt spięte oznacza to, że wyjeżdżamy „windą” do momentu kiedy nie ma ich nadmiernej pracy.

Z biegiem czasu starajcie się to ćwiczenie robić w różnych pozycjach – leżąc bądź siedząc w przysiadzie.


Zachęcam do konsultacji z fizjoterapeutą lub doświadczonym trenerem Pilates, w celu optymalnego dobrania ćwiczeń oraz ich prawidłowego wykonania.
Serdecznie zapraszam,
Dominika Szpik
wysiłkowe nietrzymanie moczu ćwiczenia z DS Studio Pilates

Comments are closed.

DS Studio Pilates Kontakt

DS Studio Pilates
PL 31-216 Kraków
ul. Solskiego 9 /14

tel. 664 757 351

zajęcia grupowe tel. 880 717 069

…odkryj miejsce, gdzie Pilates jest pasją

"kameralne miejsce, pełne dobrej energii, w którym można skupić się na pracy ciała oraz odnaleźć chwilę dla siebie..."
- zajęcia grupowe
- treningi personalne
- zajęcia dla kobiet w ciąży
- warsztaty i szkolenia

Trener personalny Pilates: 664 757 351

Umów się na trening personalny!
Cała nasza uwaga zostaje poświęcona tylko Tobie. Ćwiczenia i cel treningu dopasowany do Twoich możliwości.
Dodatkowo możesz skorzystać z konsultacji ze specjalistami w dziedzinach sportu, dietetyki i rehabilitacji.

Wykonanie: © AJ Plus 2014